ЕДИНАДЕСЕТА ВРАТА: безпокойство и страх.
Безпокойството и страха се явяват като лодки на шайтана, на които той поставя хората, и те пътуват заедно в море от илюзии и въображения, докато шайтана не ги вкара в океана на загубата и скръбта. А що се касае до вярващия, то той стои на кораба на търпението и покорността, докато не стигне до океана на безопасността, и там да намери брега на спасението.
Безпокойството и страха са вроденни качества на човека, те са създадени в нас и затова Аллах ни е показал пътя на спасението от тях.
Всевишния Аллах казва: “ Човекът бе създаден колеблив, щом го настигне злото - страхлив, а щом го настигне доброто - скъперник, освен отслужващите молитвата, които в своята молитва са постоянни и в чиито имоти е заделен дял за просяка и бедняка, и които смятат за истина Съдния ден, и които се страхуват от мъчението на своя Господ - мъчението на техния Господ не е безопасно,- и които целомъдрието си пазят, освен за техните съпруги или за владените от техните десници. Те не ще бъдат упреквани. А които се стремят към друго освен това - тези са престъпващите. И които повереното на тях, и техния обет съблюдават, и които в своите свидетелства са правдиви, и които молитвите си усърдно отслужват, те ще бъдат на почит в Градините. ”. (АЛ-МААРИДЖ-19-35).
Който овладее следните девет качества, то с помощта на Аллах ще се избави от безпокойството и страха.
Тези качества са следните:
1. Смирение в намаза;
2. Да плаща зекята с чисто сърце;
3. Крепна вяра в Съдния Ден;
4. Страх пред наказанието на Аллах;
5. Опазване на половите органи от забраненото;
6. Повереното на тях, и техния обет съблюдават и вещите връщат;
7. Изълнение на обещаното;
8. В свидетелствата да си правдив без прибавяне и украса;
9. Спазване на всички намази във времето.
Когато човек се избави от безпокойството и страха, той открива за себе си вратите на търпението и облегчението. И затова Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства )е казал: “Търпение – това е светлина”.
В търпението и страстите има три степени:
1. Търпението е по-силно от страстите и става навик на човека, и него не го достига безпокойство, и с тези навици страстите не са страшни. До тази степен достигат правдивите мюсюлмани, които казват: “Нашия Господ е Аллах” и после твърдо стоят зад това.
2.А когато страстите са по-силни от търпението и в сърцето на човека не остане място за търпението, то този човек става пленник на своите страсти. Тези хора са болшинство в наше време.
3. Борбата между търпението и страстите има различен успех; понякога ще видиш човека търпелив, понякога ще го видиш в безпокойство и в страх.
ДВАНАДЕСЕТА ВРАТА: следване на страстите.
Наистина, когато Великия Аллах е създавал страстите в човека, Той преди всичко е създал за него ум, за да може ума да ръководи човека и да го направлява. Всевишния Аллах е обяснил, че следването на страстите водят към заблуждение и към отклонение от пътя на Аллах, към нещастие и към загуба на двата свята. Всевишния Аллах е казал: “И не следвай своите страсти, те ще те отклонят от пътя на Аллах”.
ТРИНАДЕСЕТА ВРАТА : съмнение и подозрение.
Всевишния Аллах е казал: “ О, вярващи, много странете от подозрението! Понякога подозрението е грях. И не се дебнете, и не злословете един за друг! Нима на някого от вас ще се хареса да яде плътта на мъртвия си брат? Вие се отвращавате от това. И бойте се от Аллах! Аллах е приемащ покаянието, милосърден. ”. (Стаите: 12).
Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства) е казал: “Пазете се от предположенията (лошо мислене). Наистина, предположението се явява най-лошо сред всички разговори и, не се шпионирайте един на друг, не завидждайте един на друг, не проявявайте ненавист един към друг, , и бъдете братя, о раби на Аллах”.
Наистина, предположението се явява като лов, и шайтана се радва в сърцата на хората, защото предположението е един от факторите за развала в джемаата, разваля техните връзки и братски отношения.
ЧЕТИРИНАДЕСЕТА ВРАТА: пренебрежителното отношение към мюсюлманите.
Наистина, пренебрежителното отношение към мюсюлманите влиза в числото на големите грехове при Аллах. И затова Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства )е казал: “Достатъчно зло за човека се явява пренебрежителното отношение към своя брат – мюсюлманин”. (Муслим).
Уважение и признателност трябва задължително да присъства сред членовете на ислямския джамаат. Всевишния Аллах е казал: “ О, вярващи, едни мъже от вас да не се присмиват на други! Може да са по-добри от тях. Нито жени - на жени... Може да са по-добри от тях. И не се хулете, и не се назовавайте с оскърбителни прякори! Колко лошо е името нечестивост подир вярата! А които не се покаят тези - са угнетителите. ”. (Стаите: 11).
ПЕТНАДЕСЕТА ВРАТА: пренебрежение към греха.
Една от вратите на шайтана е пренебрежението към греха. Шайтана подхожда към мусулманина и му казва: “Това е малък грях. Извърши го, това е малък грях”, и не го оставя докато не го извърши.
Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства ) е казал: “Когато рабът извърши някакъв грях, му се слага една черна точка на
сърцето. Ако се покае и потърси опрощение, сърцето му отново блясва. Но ако се
върне отново към греха, точките се увеличават, докато го обхванат цялото“.
/Тирмизи 3334/ Това е като ръжда, за която Всевишния Аллах е упоменал в следния айет: “Ала не! Сърцата им с ръжда покрива онова, което са придобили.” /Мутаффифин 14/
ШЕСТНАДЕСЕТА ВРАТА: чувство на безопасност от гнева на Аллах.
Има хора, които пропиляват своето време в грях, и когато ги съветваш кое е добро, те ти отговарят: “Аллах е Милостив, Милосърден, Прощаващ”.Тези хора са забравили, че наказанието на Аллах е мъчително и вечно.
Всевишния Аллах е казал: “ Извести Моите раби [о, Мухаммад], че Аз съм Опрощаващия, Милосърдния! И че Моето мъчение е болезненото мъчение. ”. (Ал – Хиджр: 49 – 50).
Аллах прощава греха на разкайващия се, проявява милост към вярващите, а грешниците подлежат на мъчително наказание, и никой да не се надява на милост от Аллах използвайки хитрости.
Всевишния Аллах е казал: “ Нима те бяха в безопасност пред замисъла на Аллах? Само губещите хора смятат, че са в безопасност пред замисъла на Аллах.!” (Стената: 99).
СЕДЕМНАДЕСЕТА ВРАТА: отчаяние – мйслейки си, че няма да спечелим милостта на Аллах.
Когато шайтана не може да постъпи към раба на Аллах чрез вратата - убеждавайки човека за милостта на Аллах, той подхожда към него чрез други врати и го пртиска към отчаяние и мислене,че за него няма да има милост от Аллах, казва му: “Ти имаш много грехове, имаш големи грехове, невъзможно е Аллах да ти прости и да прояви милост към теб ”. И не го оставя докато този раб, не изгуби надежда, и тогава шайтана му казва: “А сега се наслаждавай на този живот, както ти харесва, до смъртта, а после ти ще отидеш в Ада несъмнено, затова се наслаждавай на този живот ”. И по този начин шайтана подтиква раба към престъпления и грехове. Раба е задължен да затвори и тази врата,спомняйки си за милостта на Аллах, която обхваща всяка вещ. Аллах приема покаянието на кяфира, ако той се покае и приеме Исляма. Как няма да приеме покаянието на мусулманина, който е извършил грях? Аллах Субханеху ве Теаля е отворил вратата на покаянието за всички и е казал: “ Кажи: “О, раби Мои, които престъпвате в ущърб на себе си, не губете надежда за милостта на Аллах! Аллах опрощава всичките грехове [щом се покаете]. Той е Опрощаващия, Милосърдния.!” (Тълпите: 53).
УКРЕПЛЕНИЯ, ВЪЗДИГАЩИ МЮСЮЛМАНИНА НАД ШАЙТАНА
ПЪРВО УКРЕПЛЕНИЕ: искренност.
Искренността е път на спасение от шайтана по неговите признания.
Всевишния Аллах ни предава думите на шайтана в Корана: “Каза: “Господи мой, затова, че Ти ме остави в заблуда, непременно ще им разкрасявам по земята и непременно ще заблуждавам всички, освен Твоите предани раби сред тях.” (Ал – Хиджр: 39 – 40).
Шайтана признава своето безсилие пред искренните раби на Аллах.
Кой е искренния раб на Аллах?
Този, който работи и не обича хората да го хвалят за това. Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства ) е казал: “Наистина, Великия Аллах приема от делата само тези които са извършени заради Него”.
ВТОРО УКРЕПЛЕНИЕ: поклонение само на Единия Аллах.
Когато шайтана се похвалил на Аллах Субханеху ве Теаля, че той ще отклонява от истинския път Адем и неговото потомство, Аллах Субханеху ве Теаля му отговорил, че съществуват група от хора, над която той няма власт и е казал: “ Над Моите раби нямаш власт, освен които те последват измежду заблудените.” …” (Ал – Хиджр: 42).
ТРЕТО УКРЕПЛЕНИЕ: придържайте се към джемаата.
Когато сте в джемаат отблъсквате шайтана и печелите благосклонността на Аллах Субханеху ве Теаля. Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства ) е казал: “Наистина, вълка изяжда отделящата се от стадото овца”. (Абу Давуд).
Умар ибн Хаттаб разказвал, че Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства ) е казал: “Този, който желае средата на Рая, нека да е в джемаата; наистина, шайтана е с един човек, а от двама той се отделя”.
Джемаата изисква от мюсюлманина две условия:
1. Да бъде в джемаата по убеждение, а също така убеждението му трябва да е подобно на убеждението на първото поколение, то ест, сподвижниците на Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства ) и последвалите го поколения, които вървели по техния път. Ибн Масуд е казал: “Джемаат е това което съвпада с истината, дори да си един”.
2. Бъди в редовете на джемаата, то ест духом и тялом бъди с хората на истината. Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства) е казал: „Група от моята Умма ще придържават да подпомагат истината, без да им вредят онези, които им противоречат. Докато дойде повелята на Аллах, все ще бъдат така”. (Всепризнат хадис).
ЧЕТВЪРТО УКРЕПЛЕНИЕ: групов намаз.
Пренебрежението към груповия намаз отслабва човека и подсилва шайтана.
Абу Дарда разказвал, че Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства) е казал: “Ако трима души се намират в селото или в пустинята, но не извършват группов намаз, шайтана става по-силен от тях; затова се придържайте към групов нама. Вълка изяжда отделящата се от стадото овца ”. (Абу Давуд).
ПЯТО УКРЕПЛЕНИЕ: придържай се към Корана и Сунната.
Най-добрият метод за защита от шайтана – придържай се към Корана и Сунната, изучи ги и ги практикувай. Корана и Сунната водят по правия път, а шайтана се бори, да ни отклони от този път. Всевишния Аллах е казал: “ Това е Моят път - правият път. Следвайте го и не следвайте пътищата, които ви отделят от Неговия път! Това ви повелява Той, за да се побоите.!” (Ал-Анам: 153).
ШЕСТО УКРЕПЛЕНИЕ: искай помощ от Аллах.
Знай, че можеш да победиш шайтана само с помощта на Аллах. И ако желаеш да се избавиш от подстрекателствата на шайтана, то искай помощ от Аллах, Той ще те защити от него.
СЕДМО УКРЕПЛЕНИЕ: извършване на добри дела.
Абу Хурайра разказвал, че Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства) е казал: “Когато човек чете аят с поклонение, то когато той извърши земния поклон, шайтана се отделя от него, плаче и казва: “О, горко ми, на човека му бе заповядано да извърши земен поклон(седжде) и той го извърши, и с това заслужи Рая. И на мен беше заповядано да извърша земен поклон(седжде), а аз отказах, и затова заслужих Ада”.
ОСМО УКРЕПЛЕНИЕ: Дуа към Аллах, произносяйки: “Еузу билляхи минеш-шейтани рраджим”
“Търся убежище при Аллах от прокудения сатана.” (Ал-Бухари и Муслим)
Места и обстоятелства, където трябва да произнасяме тези слова:
1. Когато почувстваш изкушение и подбуждане от шайтана. Великия Аллах е казал: “ А ако те изкуси от сатаната изкушение, потърси убежище при Аллах! Той е всечуващ, всезнаещ. ”. (АЛ-АРАФ: 200).
2. По време на четене на Корана. Великия Аллах е казал: “ И когато четеш Корана, при Аллах търси убежище от прокудения сатана! ”. (Пчелите: 98).
3. Преди влизане в тоалетната. Сподвижника на Пророка (Аллах да го благослови и приветства), Анас разказвал, че Пратеника на Аллах (Аллах да го благослови и приветства), когато влизал в тоалета казвал: “О мой Аллах, опази ме от шайтаните - от мъжките и женските ”. (Всепризнат хадис).
4. По време на извършване на намаза. Джубайр разказвал, че видял, как Пророка (Аллах да го благослови и приветства), когато извършвал намаз да казва: “Аллаху екбер кебирен уалхамдулиллах